Våra tjänster

Naprapatbehandling

Naprapaterna på KLINIK SKÖLDEN undersöker och behandlar smärta och besvär från kroppens muskler, skelett och leder.

Besvär vi kan behandla är exempelvis:

• Nacke: Huvudvärk, nackspärr, yrsel
  • Ländrygg: Ryggskott, ischias, stelhet
  • Arm: Domning/värk, tennisarmbåge, golf/kastarmbåge
  • Ben: Muskelbristning, knäskada
  • Fot: Vrickningar, hälseneproblem, fotfelställningar

Läs mer om naprapati

Stötvåg

Shockwave Therapy eller på svenska Stötvågsbehandling är en effektiv, välbeprövad, vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod för kroniska smärttillstånd.

Sedan 1998 används stötvågsbehandlingen inom ortopedin och metoden kallas för Radial Shockwave Therapy.

Genom en applikator går stötvågor som uppstår genom pneumatiskt tryck vilket transfereras till smärtområdet. Behandlingen ökar den metaboliska aktiviteten i vävnaden och stimulerar kroppens eget läkningssystem. Ökad blodcirkulation och näringstillförsel samt att en ny inflammation startas, vilket är kroppens naturliga reaktion vid läkning och reparation.

Läs mer om stötvågsbehandlng

Dry needling

Dry needling är en behandlingsform där nålar används för att effektivt komma djupt in i muskulaturen och behandla de områden som inte går att nå med händerna.

Myofasciell smärta/triggerpunkter utgörs av spända muskelsträngar som orsakar lokal och/eller utstrålande smärta till ett specifikt område som är karaktäristiskt för triggerpunkten. Dessa kan snabbt och säkert behandlas med hjälp av dry needling.

När man träffar en triggerpunkt får man en så kallad ”local twitch response” som är en snabb sammandragning av myofibrillerna och därefter blir muskeln helt avslappnad.

Dry needling är helt skild från traditionell akupunktur. Det finns inga likheter vare sig med behandlingsutförande eller mekanismer förutom att akupunkturnålar används.

Personlig tränare

Du har kanske önskemål att komma i form, klara av vardagen, förändra vikten, förbättra dig inom din idrott eller kunna glädjas åt att din kropp klarar av så mycket mer. Vad anledningen än är så har jag ett stort intresse i att hjälpa just dig nå dina mål. Jag anpassar träningen helt efter dina förutsättningar. Jag ger dig tiden du behöver, jag motiverar och inspirerar dig.

Läs mer om personlig tränare

Samtalsterapi/Coaching

Vår samtalscoach hjälper dig att nå en förändring och en bättre livskvalitet. Alla behöver vi vid olika tidpunkter i livet diskutera/rådgöra med någon professionell utomstående person för att få nya infallsvinklar. Att få hjälp med att sätta ord på sina tankar och känslor är första steget till att nå det liv du vill leva.

Hälsotester

Att ha koll på sin allmänna hälsa är ovärderligt, och ett hälsotest omfattar både konditionstester på ergometercykel, kontroll av blodtryck, mätning av andel kroppsfett och BMI samt provtagning för kolesterol, triglycerider och blodsocker. Därefter görs en individuell åtgärdsplan.

Ergonomi/Arbetsplatsanalys

En vanlig orsak till besvär i kroppens rörelseorgan är bristfällig ergonomi på arbetsplatsen. I många fall finns bra utrustning såsom ergonomiska möbler tillgängliga men utnyttjas inte eller används på ett felaktigt sätt. Ibland behöver företaget införskaffa bättre utrustning för att undvika besvär.

Vaccinationer

LänsVaccinationer är en vaccinationsbyrå som finns i Klinik Sköldens lokaler i Svartbäcken.

Vi är en kvälls- och helgmottagning med både drop-in tider och tidsbokning. Ingen besöksavgift utgår vid vaccinering hos oss. Vi vaccinerar vuxna som barn och gör företagsbesök för exempelvis influensavaccination.

Tel: 018 - 21 40 00, Fax: 018-14 40 01

E-post: info@lansvaccinationer.se